top of page

GELİŞİM DÖNEMÄ° GÖREVLERÄ°

GeliÅŸim, hayat boyu devam eden bir deÄŸiÅŸim örüntüsüdür. GeliÅŸimi belli yaÅŸ aralıklarına bölerek dönemsel ele almak gerek anne babaların gerekse eÄŸitimcilerin iÅŸini kolaylaÅŸtırır. Her dönemin kendine özgü özellikleri ve görevleri vardır.  Her dönemde gösterilen beceriler ve davranışlar geliÅŸimin görevleri olarak tanımlanır. GeliÅŸim görevlerinin psikolojik, fiziksel ve sosyal ayakları mevcuttur. Ruh saÄŸlığı uzmanları bireylerin mutluluÄŸunu, her dönemde yerine getirilmesi gereken görevlerin baÅŸarıyla tamamlanmasına baÄŸlar. Ä°çinde bulunulan dönemin baÅŸarıyla tamamlanması bir sonraki dönemin de sırtını saÄŸlam temellere dayayacağını gösterir çünkü geliÅŸim dönemleri birbirini tıpkı bir domino taşı gibi etkiler. Anne babaların ve eÄŸitimcilerin, çocukların içinde bulundukları yaÅŸ aralığına baÄŸlı olarak hangi geliÅŸim görevlerine sahip olduklarını bilmesi; doÄŸru adımlar atılıp geliÅŸimin saÄŸlıklı ÅŸekilde sürdürülmesi ve ihtiyaçlarına cevap verilebilmesi açısından büyük öneme sahiptir.

OKUL ÖNCESÄ° DÖNEMÄ° ÇOCUKLARININ GELİŞİM GÖREVLERÄ° (5-6 YAÅž)

Bu yaÅŸlardaki çocukların aÅŸağıdaki becerileri/davranışları baÅŸarmaları beklenir:

​

  • OlgunlaÅŸmaya baÄŸlı olarak dil ve ifade yeterliliÄŸi geliÅŸtirme,

  • Öz bakım becerileri geliÅŸtirme (Yemek yeme, kendi başına giyinebilme, saç tarama, diÅŸ fırçalama vb.),

  • El-göz koordinasyonu saÄŸlama (Çizim yapabilme, kalem tutabilmek, fermuarını açıp kapatmak vb.),

  • Cinsiyet farklılıklarını öÄŸrenme,

  • Çevresindeki (anne-baba, akranlar, kardeÅŸler, öÄŸretmen vb.) kiÅŸilerle iliÅŸki kurmayı öÄŸrenme ve kiÅŸilere iliÅŸkin duygularının farkında olmaya baÅŸlama,

  • Sevgi kavramına yönelik tutum geliÅŸtirmeyi ve sevgiyi ifade etmeyi öÄŸrenme,

  • Yanlış ve doÄŸruya iliÅŸkin toplumsal kuralları ve rolleri öÄŸrenmeye baÅŸlama,

  • Okuma-yazma ve temel okul becerilerini öÄŸrenmeye hazır olma (Okul olgunluÄŸu kazanma).

Ä°LKOKUL DÖNEMÄ° ÇOCUKLARININ GELİŞİM GÖREVLERÄ° (6-11 YAÅž)

Bu yaÅŸlardaki çocukların aÅŸağıdaki becerileri/davranışları baÅŸarmaları beklenir:

​

  • Bireysel karar alma ve kendi davranışlarının sorumluluÄŸunu üstlenme (KiÅŸisel bağımsızlığı kazanma),

  • Akranlarıyla iyi iliÅŸkiler kurmayı öÄŸrenme,

  • Oyun oynayabilmek için gerekli fiziksel beceriyi kazanma,

  • Ä°lkokulda amaçlanan okuma-yazma ve matematik alanında temel beceriler kazanma,

  • Cinsiyeti ile özdeÅŸleÅŸme saÄŸlama,

  • Bedenini ve kendini tanıyarak kendine özgü nitelikleri kabul etme ve olumlu tutum geliÅŸtirme,

  • Sosyal grupların ve kurumların kuralları olduÄŸunu fark edip kurallara iliÅŸkin olumlu tutum geliÅŸtirme,

  • Anne-baba dışındaki yetiÅŸkinlerle iletiÅŸim kurabilmeyi öÄŸrenme,

  • Büyük ölçüde yaÅŸamında kendisi için önemli olan yetiÅŸkinleri model alarak toplumsal ve mesleki roller geliÅŸtirmeye iliÅŸkin adım atma,

  • Günlük yaÅŸam içerisindeki genel kavramları geliÅŸtirme (komÅŸuluk, arkadaÅŸlık, kardeÅŸ vb.),

  • Topluma normlara uygun deÄŸerlerle ilgili algı geliÅŸtirme.

ORTAOKUL DÖNEMÄ° ÇOCUKLARININ GELİŞİM GÖREVLERÄ° (11-14 YAÅž)

Bu yaÅŸlardaki çocukların aÅŸağıdaki becerileri/davranışları baÅŸarmaları beklenir:

​

  • Sosyal davranışların geliÅŸmeye devam etmesine baÄŸlı olarak her iki cinsiyetteki yaşıtları ile daha olgun iliÅŸkiler kurma,
    ​

  • Akranları tarafından cazip gelen etkinliklerde beceri kazanma,

  • BulunduÄŸu akran grubun standartlarını ve kurallarını benimseme,

  • Çevreye çeÅŸitli biçimlerde uyum yollarını öÄŸrenme,

  • Yaşına uygun sorumluluk alma ve yerine getirme,

  • Kendine ait deÄŸerler sistemi içinde doÄŸru-yanlış nitelendirmeleri yapma ve kendine özgü deÄŸerler sistemi arayışında olma,

  • Gelecekteki yaÅŸamına yönelik düÅŸünme; mesleklere yönelik fikir geliÅŸtirme,

  • ErgenliÄŸin ilk yıllarında; bedene karşı olumlu tutumlar kazanma,

  • Bedene iyi bakım alışkanlıkları kazanma,

  • 12 yaÅŸ ve üzerinde soyut düÅŸüncede geliÅŸme ve neden-sonuç iliÅŸkilerini kavrama,

  • Dilin yazılı sembollerini kullanmada beceri kazanma.

​

​

​

REHBERLÄ°K VE PSÄ°KOLOJÄ°K DANIÅžMA SERVÄ°SÄ°

bottom of page